Tuesday 3 April 2012

SAYA BENCI KEGANASAN TERHADAP HAIWAN PELIHARAAN (TERUTAMANYA KUCING)!

Ya Allah...
Sesungguhnya Hunny tidak percaya melainkan setelah melihat sendiri kisah2 dan berita2 ttg kucing jalanan yg didera cuma disebabkan IANYA KELAPARAN dan ingin meminta PERHATIAN ORG SEKELILING...

Hunny x tau nk cakap apa lagi
melainkan terus menasihat, mengingatkan dan mendoakan agar umat Muhammad tercinta tdk ditimpa BALA dek kesalahan sendiri...

Sedangkan sahabat Rasulullah SAW sendiri, iaitu Abu Hurairah r.a. amat menyayangi kucing..Cuba kita berfikir sedetik
TOLONGLAH..
SAYA MOHON..
GUNAKANLAH AKAL yg tlh diberikan ALLAH sebaik mungkin..

Setiap haiwan merupakan makhluk Allah..
Sama spt kita
Cuma BEZANYA adalah manusia tlh dikurniakan AKAL utk berfikir...
So pada pendapat Hunny, kiranya samalah TARAF MANUSIA yg KEJAM sedemikian dipnggil BINATANG.
Sanggup nya korang buat mcm ni kt kucing 2 berbiar tu..

Tau x..
Sepanjang saya hidup, cuma 1 jer benda yg mampu buat Hunny tersenyum tanpa berfikir..
K U C I N G...
Saya x peduli apa korang nak fikir..
JUJUR
Saya sentiasa USAP kucing2 terbiar dimana sahaja saya berada..
Saya x kisah.
Bagi saya tu lah salah satu cara utk tunjukkan bahawa kita tdk sombong dan takbur kpd stiap makhluk ALLAH...
Bersih @ kotor tu blkg kira..

CUKUPLAH airmata Hunny jatuh setiap kali melihat beberapa kujur tubuh haiwan yang lemah itu terbaring di tengah jalan raya...

Cubalah korang bayangkan..
Bagaimana sakitnya menahan lapar berhari2?
Bagaimana sejuknya tanpa tempat perlindungan?
Bagaimana peritnya kudrat apabila didera sesuka hati?

Bila Hunny nk post blog ni, Hunny terbayangkan setiap perkara buruk ni..

Lagi satu, Hunny x puas hati sesangat
Biarpun Hunny ni cuma BUDAK SEKOLAH MENENGAH
Tp Hunny tau yg mematikan nyawa itu adalah salah krna ianya tugas sakaratulmaut..

Beberapa bulan yg lalu, Hunny sempat membelek buku MASTIKA EDISI JANUARI 2012.
Masuk jer mukasurat pertama, Hunny terus membaling majalah tersebut ke sudut katil..

NAK TAHU KENAPA?
Artikel pertama tu ditulis oleh Hanaffi Ibrahim (Hanaffi487@gmail.com), citer ttg kucing2 jalanan yg dikutip sekitar Bandaraya Kuala Lumpur.
Kucing2 tu disimpan di dalam kurungan di Pusat Kurungan Bandaraya Kuala Lumpur.
waktu ni Hunny okey lg..
T A P I...
Hunny marah sebab ternyata perkara baik yg diorang buat ni taklah SEBAIKMANA PUN.
kucing2 tu dijaga selama seminggu, dalam masa seminggu tu kalau kucing2 tu x di'adopsi', maka mereka akan DILUPUSKAN...

Ya Allah..
Pilu hati tika baca artikel ni..
Mengapa sampai mcm tu sekali?
Tau x, impian saya bila dah ada rumah nanti, saya akan bina sebuah tmpt perlindungan utk kucing2 terbiar...
sebab tulah Hunny sokong tindakan Papa Hero (kakimotong@blogspot.com) utk memelihara nasib kucing2 ni..

Kenapa x biar sahaja kucing2 tu hidup bebas di sebuah kawasan khas?
Tu lah hakikat hidup segelintir org zaman sekarang..
Buat baik cuma nk dapat nama..
Tu pun hangat2 tahi ayam jer...

TOLONGLAH BERFIKIR UTK MELAKSANAKAN KEBAJIKAN SEDEMIKIAN.
JANGAN JADI IBLIS BERTOPENGKAN MANUSIA.
TQ.









_UniQuely Quenik_

No comments:

Post a Comment